minden, ami marketing és sales

Marketingarc

Tanuljunk a Tesco-tól!

2015. január 12. - Héjj Szilárd Marketingarc

tescofelirat.jpgAdott egy bejelentés a Tesco részéről, 13 üzletet bezárnak, ami szimplán egy igazán negatív üzenet és hír. Mind a vásárlók, mind pedig a dolgozók részére. De! A Tesco nagyon jól tálalta, már-már tökéletesen. Őszintén előálltak a farbával! Semmi mellébeszélés, hallgatás, sunyiskodás! 

 

Az alábbi videóban Nigel Jones, a Tesco Hungary vezérigazgatója nyíltan, őszintén elmondja, hogy be kell zárni 13 Tesco üzletet az országban. Beszél ennek az okairól és arról, hogy a Tesco marad Magyarországon, talán ez a második legfontosabb, ha nem a legfontosabb üzenete a cégnek. A videóban Hevesi Nóra, a vállalati kapcsolati igazgató kérdezi a vezérigazgatót, természetesen tegeződnek, hiszen munkatársak. A háttér tökéletes, hiszen a Bízhat bennünk szlogen kellően üt a beszélgetéshez! Jó választás! 

 

Kinek szól a videó?

  1. Vásárlóknak. A  videó elsősorban a vásárlóknak szól, a vásárlókat megnyugtatja, hogy minden negatív változás ellenére marad a Tesco Magyarországon. A vezérigazgató érzelmesen, őszintén beszél a tervekről, az okokról, mindenki számára érthetően. Természetesen a kérdező, nem tesz fel olyan kérdéseket, ami neki kellemetlen lehetne, de hát ezt a videót ők tették ki a saját céges felületeikre, így érthető is ez. 
  2. Dolgozóknak.  A dolgozókat is megnyugtatja a videó, hiszen megerősíti őket abban, hogy igen szükség van rájuk és velük terveznek tovább. A bezárandó üzletek dolgozóit is igyekeznek elhelyezni más üzletekben, vagy segíteni máshol az elhelyezkedésüket. Természetesen azt nem tudhatjuk, hogy ebből mi lesz az igaz, de mint üzenet nagyon jó és hatásos. A beszélgetés végén a kamerába fordulva mondja el nekik az üzenetét a vezér, így még közvetlenebbé, és meggyőzőbbé téve a kommunikációját. Ügyes! 
  3. Újságíróknak, kormányunknak. A média az utóbbi napokban felkapta a hírt, hogy bezár a Tesco jó pár üzletet, így ki voltak éhezve az információra, amit most megkaptak. A kormánynak pedig megüzenték, hogy ok változtattok, mi próbálunk így is helytállni és tovább vállalkozni Magyarországon.

Végső sorban pozitív a videó üzenete, jól összerakták. A megbízhatóságot, állandóságot, hűséget sugallja a vevők, és a dolgozók felé is. Teljesen jó! 

Nézzük a többit, a vállalat Facebook oldalán jelent meg ez a poszt, a videó linkjével, de itt a kép mindennél beszédesebb! 

 tescomarad.jpg

A legfőbb üzenet itt is megjelenik: Maradunk! Alatta pedig az érvek, hogy miért is maradnak. Persze azért a bevétel sem utolsó szerintem nekik, de ez a reklám meggyőző, az utolsó, Mert szeretjük Magyarországot mondat pedig üt, ahogy kell. A posztot azóta már 500-nál is többen megosztották. A kommentek nagy része a Tesco-val vállal szolidaritást, eddig minden a poszt alatt megjelenő kérdésre válaszoltak, helyesen! 

A közösségi média felületeken kívül az Indexen is lehoztak egy interjút a vezérigazgatóval, amely sokáig Index címlapos, kiemelt hír volt. Nagyjából itt is ugyanazokat a dolgokat mondja el a vezér, mint a videóban. De, ha netalántán valaki nem találkozott a Facebook-on a videóval, az Indexen megtudhatta az okokat a bezárásra. Jónak tartom az online felület kiválasztását, hiszen az Index az egyik legfontosabb online híroldal. 

Na de, ha a kedves vásárló nem olvassa az Indexet, nem facebookozik, még így is értesül a legfontosabb üzenetről, hogy a Tesco marad, hiszen a weboldalon most ez az üzenet ugrik fel mindenkinek: 

tesco_hu.jpg

Ugyanaz a reklám, mint a Facebook-on. 

Összegezve, mondhatnám azt, hogy így kell ezt! És tényleg így kell! Ennek az összefogott kommunikációnak véleményem szerint abszolút pozitív hatása lesz a cégre nézve, ez nem kérdés. Persze lesznek fanyalgók és fikázodók, elkerülhetetlen, de összességében jó húzás volt ez az online kommunikáció a Tesco-tól. Elébe mentek a kérdéseknek, találgatásoknak, tisztába tették a dolgokat. Arról nem is beszélve, hogy nyilván a Tesco nem a két szép szemünkért van Magyarországon, hanem pénzt akar keresni, de ez a videó és a többi kommunikációs elem, közelebb hozza a Tescót vásárlóhoz, és a céget teljes mértékben pozitív szereplőként tünteti fel ebben a story-ban. Vélelmezem, hogy ez is volt a céljuk! 

Tanuljunk a Tesco-tól, mert nagyon jól tálalták ezt az ügyet. Kommunikációs szempontból nem tudok belekötni, és igen, engem most csak a kommunikációs elemek érdekeltek! PR-ből most jelesre vizsgázott a Tesco! 

A bejegyzés trackback címe:

http://marketingarc.blog.hu/api/trackback/id/tr277064733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

marketingnewbie · http://marketingnewbie.blog.hu 2015.01.12. 22:58:56

Ezt biztos nem 2 nap alatt raktak ossze. Es ez is oket dicseri mert vettek a faradtsagot es egy olyan strategiat epitettek fel, amelynek minden eleme az o brandjuket erositette, attol fuggetlenul, hogy ez egy total negativ hir! Ok lettek a mese hosei, akik nem hagyjak magara a nepet, hanem felveszik a harcot a foldesurakkal. Nem veletlen h a foldesurak panikszeruen kiadtak egy kozlemenyt rekord ido alatt. A Tesco mostani strategiajaval megmutatta h okos marketinggel tenyleg minden lehetseges! Le a kalappal.

Hungarooo A Kifizető(dő)Eszköz · http://hungarooo.org/ 2015.01.13. 00:13:12

@Héjj Szilárd MarketingArc:

Mitől profik a profik? | mindnyájan tudjuk, hogy több bármire alkalmazható válságforgatókönyv létezik. Ez is egy bizonyos helyzetekre ráhúzható, algoritmus.

Ez itt épp olyan rutin - csak ritkább esemény -, mint a mekiben az "adhatok nagy krumplit, nagy kólát?"

Egyszer mesélhetnél arról, hogy milyen szenzorok, milyen folyamatot indítanak el. Hogyan lehet felépíteni, mondjuk a franchise elv mintájára.

Héjj Szilárd Marketingarc · http://marketingarc.blog.hu 2015.01.13. 00:24:21

@vallakozasiotletek.com: Profik attól, hogy nagyon gyorsan reagálták le a helyzetet, ráadásul nagyon jól! A FMCG piac annyira kiszámíthatatlan, hogy érdemes felkészülni mindenre!

MuirMuir 2015.01.13. 19:03:07

Bizonyára profik, ahogy abban is profik, hogy a beszállítóikból vagy a dolgozóikból hogy csikarják ki a maximumot. Ne felejtsük, hogy a Tesco nem egy szociálisan érzékeny szervezet, hanem egy kőkemény profit központú multi, ahol nemcsak az ehhez hasonló válsághelyzetekre vannak forgatókönyvek, hanem profi tárgyalástechnika van arra is, hogy alázzák meg a beszállítót. Nem értek egyet azzal, ami ma Magyarországon a kereskedelemmel történik, de ne csináljunk már hősta Tescoból. A mai piaci trendek, fogyasztói szokások mellet a hipermarketek önmagukat is kinyírnák...

Héjj Szilárd Marketingarc · http://marketingarc.blog.hu 2015.01.13. 20:49:16

@MuirMuir: Kedves MuirMuir! Én csak a kommunikációs kampányukról írtam! Amiről te írtál nem igazán tartozik ehhez a tárgyhoz! De azért köszönöm, hogy megosztottad velem a véleményedet!

MuirMuir 2015.01.14. 08:36:44

@Héjj Szilárd MarketingArc: Szilárd, egy kommunikációs kampányt én nem tudok önmagában nézni, csak kontextusban, és emiatt ez így nekem nem hiteles.(Pl., hol, hogyan helyezik el az 500 fölöslegessé vált dolgozót, mikor így is egyre kisebb alkalmazotti létszámmal dolgoznak a Tescok- vagyis inkább olyan törekvés látszik, hogy a létező legminimálisabb munkatárssal még eldöcögjön az áruház?) De nyilván azokban, akik a Tesco lelkes vásárlói, és azt hiszik, hogy jót és olcsón vásárolnak (amiben sajnos nagyon tévednek...), ilyen hitelességi kérdés nem merül fel.